Ogłoszono przetarg na budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę

Przeprawa, która połączy Bulwary Wiślane z Pragą, będzie długa na 452 metry. Pieszym i rowerzystom pozwoli na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle, najpóźniej wiosną 2024 r.

 

Dłuższy od Millennium Bridge

Pierwszy w Warszawie most przez Wisłę tylko dla pieszych i rowerzystów będzie liczył 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m). Tym samym będzie o 127 m dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

 

 

Detale dopracowane

Projekt przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy – dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody.

Dlatego most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. Zamiast kortenu, czyli stali trudno rdzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką. (ZDM)

Obawy

Duża część realizacji ZDM budzi obawy, co do jakości wykonania, i pozwoleń na budowę. Warto tu przypomnieć, że istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo iż rowerowa kładka na ul. Radzymińskiej została wybudowana bez wcześniej przeprowadzonych niezbędnych analiz.

Polecamy nasz artykuł dot. kładki rowerowej

Tłumaczymy o co chodzi tak naprawdę z nową kładką nad Wisłą (cz. 1)

 

Portal Warszawski

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *