8⃣7⃣ lat temu uroczyście otwarto nowy terminal na Okęciu

Pierwsze lotnisko w Warszawie powstało już w 1910 roku na terenie poligonu Carskiej Kawalerii – czyli dzisiejszym Polu Mokotowskim. Jednakże wzrastający z roku na rok ruch pasażerski a także rosnąca wokół ciasna zabudowa miejska spowodowały konieczność przeniesienia lotniska w inne miejsce.

 

Osada Okęcie

Z myślą o tym już w 1924 roku władze zakupiły ze środków państwowych 460 Ha gruntów na południu Warszawy, w okolicy osady Okęcie. Rok później rozpoczęto tu budowę Centralnego Portu Lotniczego.

Zbudowane w 1933 roku i uroczyście oddane do użytku rok później lotnisko kosztowało Skarb Państwa 10 mln złotych. Wybudowano trzy hangary, warsztaty garaże, kotłownie a przede wszystkim nowoczesny i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. Lotnisko 29 kwietnia 1934 roku uroczyście otworzył prezydent Ignacy Mościcki. Warszawa zyskała obiekt godny stolicy europejskiego kraju. W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów.

 

 

W przededniu wybuchu II wojny światowej Warszawa posiadała regularne połączenia lotnicze z 6 krajowymi oraz 17 zagranicznymi lotniskami. Samoloty z tutejszego lotniska latały do tak odległych zakątków jak ówczesna Palestyna czy Bejrut. Planowano też uruchomienie połączeń transatlantyckich.

Pierwsze bomby spadły na Okęcie już pierwszego dnia wojny. Po klęsce kampanii wrześniowej Niemcy częściowo odbudowali zniszczoną wcześniej infrastrukturę, a w obiektach portu oraz pobliskich zabudowaniach zakładów lotniczych i Instytucie Lotnictwa usytuowali dwie niemieckie szkoły lotnicze. Powstał tam także zakład naprawczy, pracujący na potrzeby Luftwaffe.

 



Zarząd nad lotniskiem sprawowała niemiecka firma Junkers, prowadząca tutaj swój ośrodek badawczy. W czasie okupacji na Okęciu wybudowano pierwszą betonową drogę startową. Niemal do końca wojny infrastruktura lotniska pozostawała nienaruszona. Dopiero w styczniu 1945 roku wycofujące się z Warszawy wojska niemieckie zniszczyły doszczętnie pas startowy w okolicznymi zabudowaniami.

 
 
zdj. NAC
 
Portal Warszawski

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *