Górczewska wraca do mieszkańców! Czy aby to dobra koncepcja?

Dziś na ulicę wróciły samochody, autobusy i rowery. Na odcinku Płocka-Prymasa Tysiąclecia zaszły spore zmiany:

– Ponad 100 nowych drzew, blisko 11 tysięcy krzewów i bylin
Wyremontowane chodnik wykonane z płyt antysmogowych
– Nowe energooszczędne oświetlenie uliczne LED
– Zatoki postojowe
– Asfaltowa droga dla rowerów
– To wciąż nie koniec prac…

Na oddanym do ruchu odcinku planujemy zaś jeszcze dodatkowe nasadzenia oraz montaż małej architektury.

     Przebudowa ul. Górczewskiej jest związana z budową stacji metra Młynów pod tą ulicą.  Sama stacja jest gotowa i zostanie otwarta już jutro.  Dziś za to udało się otworzyć położony nad stacją odcinek ul. Górczewskiej. Prace objęły nie tylko sam teren nad stacją, przebudowany przez wykonawcę metra. Wykorzystaliśmy tę okazję aby rozszerzyć zakres prac i zmienić Górczewską na odcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej w funkcjonalną, estetyczną i bezpieczną miejską ulicę. Wraz z przebudowaną w ubiegłym roku ul. Leszno, Górczewska zyskuje prawdziwie śródmiejski charakter.

Zasadnicze prace na odcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Płockiej właśnie się zakończyły. Na zamkniętą od ponad 3 lat ulicę wróciły dziś samochody i autobusy, gotowe są także nowe chodniki i droga dla rowerów. W porównaniu do 2016 r. z ulicy zniknął buspas, a w jego miejsce po obu stronach pojawiły się postulowane przez mieszkańców miejsca parkingowe o nawierzchni z kostki granitowej. Tym samym geometria ul. Górczewskiej została dostosowana do przekroju ul. Leszno, która jest jej naturalnym przedłużeniem w kierunku centrum.

Zmiany z myślą o wszystkich

Po obu stronach ulicy ułożyliśmy zupełnie nowe chodniki z płyt antysmogowych, wyposażone w udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z ramp najazdowych przy miejscach parkingowych oraz pochylni prowadzących do przystanków komunikacji miejskiej. Po północnej stronie powstała wygodna, asfaltowa droga dla rowerów.

Ulica zyskała nowe oświetlenie. Zamiast starych słupów pojawiły się nowe latarnie z oświetleniem ledowym. Daje to lepsze światło i znaczne oszczędności energii. Przebudowana została również sygnalizacja świetlna przy Płockiej i Syreny. Nowa sygnalizacja będzie wyposażona w automatyczną detekcję oraz zostanie zsynchronizowana z pozostałymi skrzyżowaniami, co spowoduje upłynnienie ruchu.

Przybyło też zieleni. Najwięcej na odcinku objętym bezpośrednio intensywnymi pracami związanymi z budową metra. Pojawiło się tam niemal 100 nowych drzew, z których blisko 30 zazieleniło pas dzielący ulicy Górczewskiej. Na dalszym przebudowywanym odcinku przede wszystkim udało się zachować większość istniejącej zieleni, która rośnie bujnie głównie po północnej stronie ulicy. Oprócz tego posadziliśmy już 14 nowych drzew oraz blisko 11 tysięcy krzewów i bylin, które pokrywają teren ponad 2 tysięcy m².

Pracujemy dalej

Mimo otwarcia, prace na Górczewskiej nadal trwają. Planujemy dodatkowe nasadzenia (m.in. w rejonie między al. Prymasa Tysiąclecia a wiaduktem kolejowym oraz w pasie dzielącym w rejonie ulicy Młynarskiej). Uzupełnimy też małą architekturę (w tym ławki). Nadal obowiązuje też czasowa organizacja ruchu – zamiast części miejsc postojowych funkcjonuje tymczasowy przystanek autobusowy w kierunku centrum.

Jest to związane z pracami na kolejnym odcinku Górczewskiej. Obecnie roboty toczą się na południowej jezdni w kierunku centrum, od Płockiej do Młynarskiej. Ruch odbywa się po jezdni północnej, ale jest ograniczony do pojazdów komunikacji miejskiej i taksówek. Po przebudowie południowej jezdni prace przeniesiemy na jezdnię północną, wraz z chodnikiem i drogą dla rowerów. W ramach tych prac powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów przez ul. Górczewską na wysokości ul. Tyszkiewicza. Planujemy również wymianę nawierzchni na rondzie Józefa Szczepańskiego u zbiegu ul. Górczewskiej i al. Prymasa Tysiąclecia. Prace te będą wymagały częściowego lub całkowitego wyłączenia ronda z ruchu.

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły