Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej zaproponował ważne zmiany dotyczące posługiwania się hulajnogami w mieście!
Złożono właśnie do Ministerstwo Infrastruktury uwagi do projektu ustawy dotyczącej „urządzeń transportu osobistego”. Przedstawiony projekt ustawy jest bardzo krótki i nie porusza wielu ważnych kwestii. Zawiera też błędy, które powodują że w tym kształcie przepisy będą martwe.
Najpoważniejsze zastrzeżenia to:
▪ dopuszczenie hulajnóg i innych UTO do jazdy po chodniku z prędkością 25 km/h, co stanowi zagrożenie dla pieszych;
▪ luka prawna, zgodnie z którą na drogach o prędkości dopuszczalnej powyżej 30 km/h i chodniku węższym niż 2 m hulajnogi nie mogą się poruszać ani jezdnią ani chodnikiem;
▪ brak warunków technicznych dla hulajnóg i innych UTO, dotyczących sposobu oświetlenia, sygnalizacji manewrów, hamulców, rodzaju napędu i innych niezbędnych elementów wyposażenia;
▪ brak konkretnych regulacji dotyczących parkowania, co pozbawia miasto możliwości interwencji w przypadku porzuconych hulajnóg;
▪ zakaz używania innych urządzeń z silnikiem elektrycznym, który oznacza wykluczenie z ruchu elektrycznych samochodów i autobusów;
▪ brak uzasadnienia proponowanych przepisów i poparcia ich danymi dotyczącymi bezpieczeństwa proponowanych rozwiązań.
Do zaproponowanego projektu ustawy złożyliśmy szereg uwag.
Najważniejsze uwagi to:
▪ zakaz jazdy hulajnogą po chodniku analogicznie, jak w przypadku rowerów;
▪ precyzyjne przepisy dotyczące parkowania, pozwalające skutecznie usuwać porzucone hulajnogi;
▪ określenie warunków technicznych dotyczących UTO, tak aby były one wyposażone w oświetlenie, hamulce, odblaski, kierunkowskazy itd.;
▪ wprowadzenie wymogu homologacji urządzeń i czytelnego oznakowania tych, które są dopuszczone do ruchu;
▪ dostosowanie zasad tworzenia infrastruktury drogowej do poruszania się UTO;
▪ uzależnienie możliwości wypożyczania hulajnóg od podpisania umowy z miastem, regulującej zasady współpracy.
Pełnomocnik Prezydenta m .st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej