Warszawa koniecznie potrzebuje dalszej rozbudowy infrastruktury tramwajowej

    Niektóre środowiska polityczne postulują likwidację tramwajów, jako środka transportu rzekomo przestarzałego. Należy uznać takie stanowisko za całkowicie nietrafione.

    Mimo pewnych wad, jak wysoka cena pojazdów (rekompensowana częściowo przez dłuższy okres użytkowania – nawet do 50 lat) tramwaje są atrakcyjnym środkiem transportu ze względu na szereg zalet. Dzięki poruszaniu się wydzielonym torowiskiem nie wpadają w korki, opóźnienia tramwajów to rzadkość. Wpływa to na postrzeganie transportu publicznego przez mieszkańców – punktualność tramwajów buduje zaufanie dla całej komunikacji miejskiej. Autobusy, często spóźnione lub przyjeżdżające za wcześnie działają odwrotnie – rujnują zaufanie mieszkańców. Na tym zalety tramwajów się nie kończą. Ich zużycie energii wychodzi znacznie korzystniej niż w przypadku elektrycznych autobusów. Nie niszczą dróg, w przeciwieństwie do autobusów które zmieniają wykorzystywane przez siebie pasy drogowe w ser szwajcarski. Dodatkowo jeden tramwaj przewozi znacznie więcej pasażerów.

W Warszawie często mówi się o dualizmie jakości transportu publicznego. Tam, gdzie istnieje transport szynowy, jest ona wysoka lub akceptowalna. Tam gdzie go nie ma, a mieszkańcy skazani są na autobusy – jest gorzej niż źle.

   Warszawa koniecznie potrzebuje dalszej rozbudowy infrastruktury tramwajowej i kontynuacji procesu unowocześniania taboru. Co istotne, nowe tory w miarę możliwości nie powinny być prowadzone wzdłuż ulic, a między osiedlami. Wzorem tutaj może być Poznański Szybki Tramwaj – dzięki poprowadzeniu go w wykopie między osiedlami, stał się dla Poznania tańszym zamiennikiem metra – co więcej, podłączonym do sieci tramwajowej. Osoba jadąca z Piątkowa na Rataje nie musi się w ogóle przesiadać. Nowe linie tramwajowe – na Zieloną Białołękę czy Wawer – w miarę możliwości również należy poprowadzić pasem zieleni między osiedlami, tak aby zahaczały o główne punkty przesiadkowe a jednocześnie nie były spowalniane przez światła, skrzyżowania, przejścia dla pieszych.

Efektem właściwie wykonanej inwestycji tramwajowej jest zmniejszenie korków (dzięki temu, że osoby podróżujące autami chętniej przesiadają się do tramwajów niż budzących niechęć autobusów) i poprawa płynności ruchu aut, zwiększenie atrakcyjności okolicy i jej ożywienie gospodarcze.

Jakub Dobromilski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.