Z mapy Warszawy zniknie Muzeum Kolejnictwa?

    Jedną z operacji logistycznych w ramach wykonywanych przez spółkę Trakcja PRKiI prac związanych z przywróceniem ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna była relokacja zabytkowego taboru z zasobów dawnego Muzeum Kolejnictwa, obecnie Stacji Muzeum. Wykonawcą prac związanych z przygotowaniem taboru oraz samą relokacją na nowe miejsce jest firma Axel-Rail z Wrocławia – poinformował Rynek Kolejowy

Do najcenniejszych eksponatów na Stacji Muzeum należą m.in.:

  • Pu 29-3 największy parowóz pospieszny zbudowany w Polsce przed II wojną światową – wyprodukowano tylko 3 takie egzemplarze, z czego po wojnie do Polski wrócił tylko jeden;
  • Tkb3 najstarszy parowóz w zbiorach Stacji Muzeum – wyprodukowany w 1880 r., będący jednocześnie najstarszym fizycznie istniejącym egzemplarz parowozu wyprodukowanego przez firmę Hohenzollern;
  • OKa1-1 – jedyny zachowany egzemplarz parowozu tego typu w Europie.

Ale, przyszłość muzeum stoi pod znakiem zapytania! W tym miejscu może powstać nowe osiedle!

    W ramach inwestycji deweloperskiej można byłoby zaprezentować tylko część rozległych zbiorów Muzeum. Co z pozostałymi? Prezes PKP przypomina inicjatywę powołania Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Byłoby to naturalne miejsce dla pozostałych eksponatów. Jak mówi prezes, rozważane są różne lokalizacje, ale największe szanse mają tereny byłej lokomotywowni w Gnieźnie. – Znajduje się tam przepiękna hala wachlarzowa – przypomina.

PKP SA informuje, że pracuje nad koncepcją Narodowego Muzeum Kolejnictwa z grupą senatorów. – Kolejarze i sympatycy kolei zasługują na to, żeby w Polsce było miejsce, w którym kultura techniczna Polskich Kolei Państwowych mogła być dobrze wyeksponowana – podsumowuje Mamiński.

   Prezes PKP SA przedstawił też dziennikarzom nowy pomysł na zagospodarowanie obiektu. Chodzi o budowę nowego kompleksu mieszkaniowo-biurowego na terenach Stacji Muzeum przez spółkę PKP XCity Development, w który zostałaby wkomponowana najważniejsza część ekspozycji. – To byłoby muzeum w centrum miasta, jak w wielu miejscach w Europie, a nie gdzieś na peryferiach Szczęśliwic, nazywanych Odolanami – mówi Mamiński.

za; rynek-kolejowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *