Koleją z Łodzi do Lotniska Chopina?

Jak podaje Rynek Lotniczy; „PKP Intercity zamierza uruchomić bezpośrednie połączenia z Łodzi Fabrycznej na stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina. Planowane są co najmniej cztery pary pociągów w ciągu doby, a pasażerów mają przewieźć składy Dart wyprodukowane przez Pesę.

Budowa przystanku kolejowego Warszawa Lotnisko Chopina była jedną z ważniejszych inwestycji kolejowy realizowanych z myślą o EURO 2012. Budowę udało się z sukcesem zakończyć w terminie, ale dopiero po trzech latach i po przebudowie lotniskowego terminala podróżni zyskali wygodny dostęp do lotniska. Przez lata trasę obsługiwały jednak tylko Koleje Mazowieckie i warszawska SKM, a większość pasażerów i tak wysiadała przy służewieckim zagłębiu biurowym. Teraz ma to się zmienić.

PKP Intercity chce wjechać na Lotnisko Chopina.
Intercity złożyło wnioski do PKP Polskich Linii Kolejowych o przydzielenie tras pociągów na Lotnisko Chopina w Warszawie i stację Warszawa Służewiec. Przewoźnik planuje uruchomienie kilku par połączeń, głównie relacji Łódź Fabryczna – Lotnisko Chopina, obsługiwanych pociągami Pesa Dart. – O szczegółach planowanych połączeń oraz ofercie na przejazdy będziemy mogli informować dopiero po przydzieleniu tras pociągów przez PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy przewoźnik. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że trasę od nowego rozkładu jazdy obsłużą co najmniej 4 pary pociągów w relacji bezpośredniej, a możliwe są także dodatkowe połączenia rozpoczynające się poza Łodzią Fabryczną. Te ruszające z Łodzi Fabrycznej zatrzymają się także na Łódzkim Widzewie, w Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie i na Służewcu. Godziny przyjazdów i odjazdów mają być zgrana z falami przylotowymi i wylotowymi na lotnisku.

Co prognozujemy?   

    Podejrzewamy, że intencją powstania tego połączenia jest odebranie pasażerów łódzkiemu lotnisku i dopompowanie nimi Okęcia, aby sztucznie zwiększyć jego obciążenie. W tym celu już teraz z lotniska Chopina „wyganiani” są przewoźnicy typu lowcost. PPL chce się ich pozbyć do 2021 roku i zachęca do przeniesienia się do Radomia. Ci jednak negocjują z Modlinem. Działania te wpisują się w rządową akcję budowania Misia pod nazwą „Centralny Port Komunikacyjny”.

    Nie zapominajmy,że nierozłącznym elementem tego planu, niezależnie od tego co powie w tej sprawi jakikolwiek polityk, jest likwidacja lotniska Chopina i przeznaczenie jego terenów pod zabudowę. Zostało to wykazane jeszcze za czasów poprzedniej ekipy rządzącej.

    Opisywana relacja będzie musiała się wiązać ze zmianą czoła pociągu na stacji Warszawa Zachodnia, co pod względem czasowym będzie porównywalne z przesiadką do SKM, aczkolwiek znacząco zwiększy to komfort podróżnych.

    Zasadnicze pytanie jednak brzmi; czy nie zaszkodzi to regularnym kursom SKM/KM linii „lotniskowych” (S2 i S3)? Stacja czołowa pod lotniskiem ma bardzo ograniczoną przepustowość, a pociągi intercity maja status dalekobieżnych, te zaś mają absolutne pierwszeństwo przy układaniu rozkładu jazdy.

Portal Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *