Mówimy dość! Czas uregulować organizację zgromadzeń aby nie dopuścić do ponownego zablokowania całego Miasta.
Czas uregulować organizację Zgromadzeń aby nie dopuścić do ponownego zablokowania całego Miasta. Punktem zaczepienia jest uniemożliwienie dojazdu karetkom przy ułomnym układzie komunikacyjnym w sytuacji zamknięcia kluczowych węzłów komunikacyjnych (brak Placu Zawiszy poskutkował totalną zapaścią komunikacyjną).
UCHWAŁA NR
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia ………………….. 2019 r.
w sprawie regulacji procesu zajęcia pasa drogowego na cele zgromadzeń publicznych
Na podstawie art.14 pkt 2 ustawy Ustawy Prawo o Zgromadzeniach (Dz. U. z 2018 r. poz. 408. j.t.) uchwala się, co następuje:
- 1. Uchwała reguluje zasady organizacji zgromadzeń publicznych które wiążą się z zajęciem pasa drogowego.
- 2. Ilekroć w dalszej części jest mowa o:
- Wydarzeniu lub imprezie – należy przez to rozumieć każde zgromadzenie publiczne, protest, manifestację lub zorganizowany przejazd grupy pojazdów, w tym rowerzystów, wiążący się z czasowym utrudnieniem, ograniczeniem lub zamknięciem ruchu samochodowego lub tramwajowego, z wyłączeniem robót budowlanych i związanych z nimi przejazdów.
- Podstawowym Ciągu Komunikacyjnym – należy przez to rozumieć główne ciągi komunikacyjne m.st. Warszawy wymienione w 3.
- Punkcie szczególnie istotnym dla układu komunikacyjnego m. st. Warszawa – należy przez to rozumieć główne skrzyżowania, ronda, i place wymienione w 4
- Obszar Swobodnych Zgromadzeń – należy przez to rozumieć miejsca z uproszczoną procedurą organizacji określone w 5
- 3. Podstawowe Ciągi Komunikacyjne są to:
- Aleja Prymasa Tysiąclecia
- Ciąg ulic Księdza Jerzego Popiełuszki, Jana Pawła II, Niepodległości na całej długości
- Ciąg ulic Adama Mickiewicza, Generała Władysława Andersa, Plac Bankowy, Marszałkowska (odcinek od Placu Bankowego do Placu Konstytucji), Ludwika Waryńskiego, Puławska (odcinek od Skolimowskiej do granicy miasta
- Ciąg ulic Pułkowa, Wybrzeże Gdyńskie, Wybrzeże Gdańskie, Wybrzeże Kościuszkowskie (odcinki poza tunelem Wisłostrady oraz w tunelu, a w przypadku zamknięcia tunelu także odcinki przebiegające po powierzchni), Wioślarska, Solec, Czerniakowska, Powsińska, Wiertnicza, Przyczółkowa na całej długości
- Ciąg ulic Modlińska, Jagiellońska na odcinku od granicy miasta do Alei Solidarności
- Ciąg ulic Targowa, Grochowska, Płowiecka, Bronisława Czecha, Trakt Brzeski na całej długości
- Ciag ulic Marywilska, Piotra Wysockiego, Świetego Jacka Odrowąża, oraz projektowana obwodnica Pragi łącząca Rondo Żaba z Rondem Wiatraczna od dnia oddania jej do użytku, a do tego dnia ul. Szwedzka
- Ciag ulic Stefana Starzyńskiego, Zygmunta Słomińskiego, Okopowa, Towarowa, Raszyńska/Andrzeja Krzyckiego, Żwirki i Wigury na całej długości
- Ciąg ulic: Górczewska, Leszno na całej długości
- Ciag ulic: Połczyńska, Wolska, Solidarności, Radzymińska (odcinek na północ od torów kolejowych) z wyłączeniem odcinka od Placu Bankowego (bez Placu) do ul. Jagiellońskiej
- Ciąg ulic: Aleje Jerozolimskie, Aleja Jerzego Waszyngtona na całej długości
- Ciag ulic: Mieczysława Grzymały Sokołowskiego, Kopińska, Wawelska, Aleja Armii Ludowej, Most Łazienkowski, Aleja Stanów Zjednoczonych na całej długości
- Ciąg ulic Racławicka, Odyńca na całej długości
- Ciag ulic Łopuszańska, Hynka, Sasanki, Marynarska, Wincentego Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, Władysława Sikorskiego, Wincentego Witosa, Trasa Siekierkowska, Aleja Józefa Becka, Aleja Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, Marsa, Żołnierska na całej długości
- Ciąg ulic: Domaniewska, Bukowińska, Rolna, Aleja Komisji Edukacji Narodowej na całej długości
- Ulice: Ostrobramska, Generała Stanisława Maczka, Powązkowska, Broniewskiego, Marymoncka,
- 4. Punkty szczególnie istotne dla układu komunikacyjnego m. st. Warszawa to następujące place, skrzyżowania i ronda:
- Rondo Zesłańców Syberyjskich
- Plac Zawiszy
- Rondo Radosława
- Rondo Starzyńskiego
- Rondo Żaba
- Rondo Wiatraczna
- Plac Wileński
- Rondo Dmowskiego
- Plac Konstytucji
- Rondo gen. Charles’a de Gaulle’a
- 5. Ustanawia się następujące Obszary Swobodnych Zgromadzeń:
- kwartał ograniczony ulicami: Książęca, Rozbrat, Górnośląska Piękna, Aleje Ujazdowskie oraz Plac Trzech Krzyży, wraz z tymi ulicami i placem.
- Ciąg ulic: Belwederska, Aleje Ujazdowskie na odcinku od skrzyżowania z ul. Jurija Gagarina i Spacerową (bez tego skrzyżowania) do ul. Górnośląskiej
- Ciąg ulic: Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, Plac Zamkowy na odcinku od ronda gen. Charles’a de Gaulle’a (bez tego ronda).
- Plac Defilad z wyłączeniem jezdni i torowisk ulic Marszałkowskiej, Świętokrzyskiej, Emilii Plater i Alei Jerozolimskich.
- 6. Zakazuje się organizacji jakichkolwiek Wydarzeń na obszarze Punktów szczególnie istotnych dla układu komunikacyjnego m. st. Warszawy w godzinach 6:00-10:00 oraz 15:00-19:00 we wszystkie dni robocze od poniedziałku do piątku, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- 7. Zakazuje się organizacji jakichkolwiek Wydarzeń na Podstawowych Ciągach Komunikacyjnych we wszystkie piątki w godzinach 6:00-10:00 oraz 15:00-19:00 za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- 8. Jednocześnie na wszystkich Podstawowych Ciągach Komunikacyjnych może się odbywać nie więcej niż jedno Wydarzenie, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- 9. Organizacja Wydarzenia łącznie na Obszarach Swobodnych Zgromadzeń nr nr 1, 2 i 3 wg §5 jest możliwa z zastrzeżeniem § 4 pkt 10 i § 6.
- 11. Spod zapisów Uchwały wyłącza się uroczystości Państwowe oraz organizowanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
- 12. Projekt uchwały i każda jego zmiana, za wyjątkiem aktualizacji nazewnictwa ulic, podlega konsultacjom społecznym.
- 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Uzasadnienie
Do projektu uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie regulacji procesu zajęcia pasa drogowego na cele zgromadzeń publicznych
Układ komunikacyjny m.st. Warszawy został na przestrzeni dziejów zdeterminowany w nawiązaniu do Wisły oraz torów kolejowych. Oba te czynniki stanowią wrodzone bariery komunikacyjne, które pokonać można w ograniczonej ilości przepraw, co jakiś czas pojawia się nowa przeprawa w postaci mostu, wiaduktu lub tunelu. Nie zmienia to faktu że w sytuacji braku istnienia jakiejkolwiek kompletnej obwodnicy położonej bliżej lub dalej od centrum miasta układ ten jest niewydolny, co szczególnie odznacza się w sytuacji awaryjnego zamknięcia któregoś mostu lub jednego z głównych skrzyżowań. Każda tego typu sytuacja wiąże się z zagrożeniem życia lub zdrowia ludzi z uwagi na nieprzejezdność szczególnie istotnych dla układu komunikacyjnego punktów lub podstawowych ciągów komunikacyjnych.
Blokowanie ulic Miasta Stołecznego Warszawa stało się w ostatnich latach regularne. Masy Krytyczne blokujące centrum miasta w każdy ostatni piątek miesiąca na dłuższy czas zniknęły, ale niedawno miała miejsce próba powrotu.
Warszawa stała się polem walki niezadowolonych grup społecznych z Rządem. Z niewiadomych przyczyn grupy te nie kierują swoich protestów w rządzących, lecz w zwykłych mieszkańców miasta, poprzez blokowanie ulic.
Górnicy. Pielęgniarki, Nauczyciele, taksówkarze i Rolnicy niemal cyklicznie pojawiają się by protestować. Kulminacja tych zdarzeń miała miejsce 03.04.2019 roku, kiedy to Rolnicy dostali zgodę na zablokowanie Placu Zawiszy od godziny 8:00, a więc w porannym szczycie, następnie mieli przejsć Alejami Jerozolimskimi do Ronda Dmowskiego aby blokować je do godziny 16:00, czyli w popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Do protestu przyłączyli się taksówkarze, jeżdżąc w koło po Rondzie Radosława podczas gdy Rolnicy jeszcze blokowali Plac Zawiszy. W efekcie samego tylko zablokowania Placu Zawiszy stanęła niemal cała lewobrzeżna Warszawa, co dobrze widać na poniższym skreenie z Google Maps. W załączeniu rozwój sytuacja na drogach w przeciągu całego dnia wg danych Targeo. Unormowanie nastąpiło dopiero po zakończeniu popołudniowego szczytu komunikacyjnego, o godzinie 19.
Zablokowanie Placu Zawiszy doprowadziło do permanentnego zastoju całego lewobrzeżnego układu komunikacyjnego, unieczynniło podstawową przeprawę przez tory w ciągu ul. Towarowej oraz uczyniło nieprzejezdnym wszystkie okoliczne podstawowe ciągi komunikacyjne: Aleje Jerozolimskie, Targową i Raszyńską, ale także Aleję Prymasa Tysiąclecia oraz całą Trasę Łazienkowską. Praktyczna nieprzejezdność Placu Zawiszy spowodowana zgromadzeniem mogła zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi z powodu braku możliwości przejazdu przezeń karetek pogotowia ratunkowego. Należy tu podkreślić że wszystkie alternatywne sąsiednie drogi przejazdu również zostały praktycznie zablokowane korkami. W Warunkach Warszawskich przejazd karetek tzw „korytarzem ratunkowym” trwa istotnie dłużej niż przejazd niezakorkowaną drogą, bo korytarz ten zaczyna się tworzyć dopiero wtedy, gdy jest potrzebny. W sytuacji całkowitego zakorkowania wszystkich okolicznych podstawowych ciągów komunikacyjnych i wszystkich przepraw przez tory realny czas przejazdu karetki pogotowia przez rejon kongestii wywołanej protestem mógł się wydłużyć nawet do godziny. Sytuacja ta wyczerpuje zapis art. 14 pkt 2 Ustawy Prawo o Zgromadzeniach (Dz. U. z 2018 r. poz. 408. j.t.).
W celu uniemożliwienia zaistnienia w przyszłości tego typu zagrożeń postanowiono wprowadzić regulacje dotyczące zajmowania podstawowych ciągów komunikacyjnych i punków szczególnie istotnych dla układu komunikacyjnego i wprowadzić ograniczenia w tzw. Godzinach szczytu, kiedy ruch drogowy jest największy.
W zamian za wprowadzenia ograniczenia wprowadzono obszary wolne od tych ograniczeń, ulokowane w sąsiedztwie organów administracji rządowej oraz na Placu Defilad.
Dzięki wprowadzonym regulacjom oraz ułatwieniom nastąpi znaczna redukcja sytuacji wiążących się z zagrożeniem życia lub zdrowia ludzi i nie zostanie ograniczona wolność zgromadzeń.
Naszą obywatelską ustawę złożymy na ręce radnych i ratusza. Musimy uzbierać 1000 podpisów!
Portal Warszawski