POW połączy granice Polski – a co da Warszawie?

    I kolejne dwa odcinki S2 z mostem na Wiśle i dalej do węzła Lubelska.

Od strony Wilanowa nasunięto ok. 70 proc. konstrukcji mostu, a od strony Wawra kończy się budowa ustroju nośnego na nitce południowej za pomocą MSS. Na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na dłuższej w kwietniu zakończy się budowa segmentów ustroju nośnego estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).

    Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 oraz jej autostradowe przedłużenie do obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 nie tylko pozwoli udrożnić ruch na osi wschód – zachód, ale również ułatwi komunikację łącząc dzielnice po obu brzegach Wisły. W realizacji jest blisko 35 km tej trasy, od ul. Puławskiej w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W przygotowaniu jest koncepcja programowa na dalsze 133 km do granicy z Białorusią.

S2 Południowa Obwodnica Warszawy

    Realizację 18,5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy krótsze fragmenty. Pierwszy, o długości 4,6 km, to zadanie A, czyli odcinek przechodzący przez Ursynów z tunelem o długości ok. 2,3 km oraz z dwoma węzłami: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Tunel przechodzi pod I linią metra, a prace przy jego budowie prowadzone są podczas normalnego funkcjonowania kolei podziemnej. Konstrukcję tunelu metra dodatkowo wzmocniono, a obecnie „wisi” on w powietrzu. Spod tunelu wybierana jest ziemia, a dwie jezdnie o szerokości ok. 14,5 metra (po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra) będą biegły kilka metrów poniżej. To w sumie prawie 20 m poniżej obecnej powierzchni gruntu. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego i trwa już tam wydobywanie gruntu spod stropu. Dodajmy, że wykonawca tego odcinka – firma Astaldi, wykonał już ok. 55 proc. stropu i 85 proc. ścian szczelinowych. Na końcu tunelu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód.

    Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się zadanie B, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński. Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe. Wykonawca tego zadania, konsorcjum firm Gϋlermak oraz PBDiM, nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu (wykonano ok. 70 proc.), a od strony Wawra kończy budowę ustroju nośnego na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System – ruchomy system rusztowań).

Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się zadanie C o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów ustroju nośnego estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).

Zaawansowanie na wszystkich zadaniach sięga od 50 do 60 proc. Planowany termin zakończenia inwestycji to sierpień 2020 r. Łączny koszt realizacji tych trzech odcinków to blisko 4,3 mld zł, z czego koszt robót to ponad 2,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie prawie 1,7 mld zł.

 

 

więcej; https://www.gddkia.gov.p

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły