To Prowokujące pytanie Portal Warszawski zadał 18.03 poprzez portal Facebook. Dzisiaj wyjaśniamy dlaczego.
Przez miasto przewija się fala zwężania ulic i ograniczania ruchu samochodowego. Przerabialiśmy to kilka lat temu przy okazji zamknięcia na czas budowy metra ul. Świętokrzyskiej, przerabialiśmy to ostatnimi miesiącami na ul. Górczewskiej. Właśnie zamknięto ul. Kondratowicza, wkrótce zamknięcie kolejnego odcinka Górczewskiej.
Na tej fali powstał koncept zapytania o coś pozornie absurdalnego i zbadania opinii naszych Czytelników w sprawie. Wyniki są druzgocące – 14% TAK 86% NIE. Ciekawi nas jak wyszłyby wyniki sondażu na reprezentatywnej próbie, aczkolwiek przewidujemy że byłyby podobne.
Dlaczego zatem w Warszawie non stop zwęża się ulice?
To o co zapytaliśmy w ankiecie nie jest naszym wymysłem. Dwa lata temu na zlecenie Miasta powstała koncepcja wielkiej modernizacji otoczenia Pałacu Kultury, która zakładała zwężenie Alei Jerozolimskich, Marszałkowskiej oraz Alei Jana Pawła II. Elementem tych zmian miała być likwidacja Ronda Dmowskiego i zamiana na skrzyżowanie oraz właśnie wspomniana w ankiecie likwidacja estakad nad Rondem Czterdziestolatka.
Czy ten scenariusz jest realny?
Strop nad tunelem średnicowym przecieka i nie da się go skutecznie uszczelnić. PKP Planuje jego wymianę. Jak to ma wyglądać w praktyce? Demontaż i budowa na nowo. Prace będą wykonane w ramach od lat zapowiadanej wielkiej modernizacji linii Średnicowej. Nie obejdzie się bez długotrwałych częściowych lub całościowych zamknięć ulic nad tunelem. A każde długotrwałe zamknięcie ulicy związane z budową tunelu szynowego pod tą ulicą jest w Warszawie pretekstem do zwężenia tej ulicy.
Koncepcja ta może zatem spełnić się szybciej niż się komukolwiek się wydaje, i nikt o tym dziś głośno nie mówi. PKP utrzymuje wielką tajemnicę na temat swoich zamierzeń i regularnie odsuwa je w czasie. Obecnie mówi się o końcu prac „do 2025 roku”. W 2022 ma się natomiast zakończyć remont Dworca Zachodniego.
A może by tak zrobić park na estakadzie? „Aktywiści” będą zachwyceni!
Zaznaczmy że to też nie jest nasz wymysł. Informacja o idei stworzenia w Warszawie kopii nowojorskiego High Lane Park dotarła do nas w czwartek, 21.03. (https://en.wikipedia.org/wiki/High_Line?fbclid=IwAR3hIC_D2uIWJqJjvxrvpyi0snKJZKQFnphJffJrb0l3S9FJPY5IqRXKz2g) Koncepcja była konsultowana we wrześniu ubiegłego roku. Status inwestycji nieznany.
Centrum naszego Miasta się zmieni. Estakady zostaną lub nie, ale na pewno będzie mniej miejsca dla samochodów. Niestety publicznie podawane informacje na ten temat są niemal żadne.
Źródła:
http://urbnews.pl/warszawa-marszalkowska/?fbclid=IwAR2-Ub5ffFxhWebRe3Ig3oHgHM0DX_aMvOGOVZJ2FqREi8FUoFEBg1UdmD8
http://siskom.waw.pl/planistyka-warszawa-marszalkowska.htm
http://konsultacje.um.warszawa.pl/koncepcja_zmian_alei_jana_pawla_ii_i_ulicy_chalubinskiego?fbclid=IwAR2HKYBv-wClkboFy3kyDRZIUpdUZW6kahwg5tCywjsaBKvvYwaahTf_ock
http://konsultacje.um.warszawa.pl/zmienmy_aleje_jana_pawla_ii_i_ulice_chalubinskiego
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/warszawa-jak-wola-przetrwa-remont-linii-srednicowej-60949.html
http://www.wpr24.pl/nowa-warszawa-zachodnia-w-2022-r/