Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska, Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze ze wszystkich 28 krajów UE. W naszym kraju występują najczęstsze przekroczenia stężeń dobowych pyłów zawieszonych, jak również rakotwórczego benzo(a)pirenu. Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych czy układu oddechowego.
Z powodu złego stanu powietrza umiera ponad 15 razy więcej osób niż w wypadkach drogowych. W skali kraju – jak podaje NIK – samochody odpowiadają za ok. 10 proc. przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, ale w centrach dużych miast przekroczenia są wielokrotnie większe i sięgają nawet 80 proc.
Z raportu NIK wynika, że w Warszawie w 2011 r. auta odpowiadały za 63 proc. zanieczyszczenia pyłem PM10.
Na pytanie, jak walczyć ze smogiem z samochodów, próbowali odpowiedzieć eksperci, naukowcy, przedstawiciele urzędów centralnych, organizacji pozarządowych oraz samorządowcy.
Prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej rozróżnił smog zimowy (londyński), w którym największy udział ma emisja pyłów przemysłowych i komunalnych oraz smog letni (fotochemiczny), w którego powstawaniu największy udział ma właśnie emisja z pojazdów oraz przemysłu chemicznego.
Zaznaczył, że tylko ok. 7 proc. zanieczyszczeń komunikacyjnych tworzy się „z rur wydechowych” aut. Kolejne kilkanaście procent to drobinki z opon i klocków hamulcowych, a zdecydowanie dominująca część smogu samochodowego to pył z jezdni wzbijany przez jadące samochody.
Eksperci podnosili więc, by np. często czyścić drogi. Najskuteczniejsza metoda oczyszczenia – polewanie wodą – jest jednak problematyczna zimą.
Uczestników niepokoiła również powszechność usługi usuwania filtrów DPF w autach z silnikami diesla. To filtr montowany w układach wydechowych silników, którego zadaniem jest oczyszczenie gazów spalinowych z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy, na której zaadsorbowane są m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i tlenki metali.
za; rynekzdrowia.pl
zdj. Fakt.pl