Kontynuujemy cykl artykułów przybliżający zmiany jakie zajdą w zagospodarowaniu przestrzennym ulic, którymi przebiegać będzie ten tramwaj. Linki do części 1 i 2: https://portalwarszawski.com.pl/2018/07/16/fakty-i-mity-tramwaj-do-wilanowa-analiza-skutkow-dla-kierowcow-cz-1/
Przypominamy, że całość materiałów z konsultacje społecznych w sprawie tramwaju znajduje się na stronie http://www.tramwajdowilanowa.pl/ – zachęcamy do osobistego przejrzenia zamieszczonych tam materiałów, równolegle do czytania niniejszego artykułu.
Dzisiaj skupimy się na odcinku B, łączącym Dworzec Zachodni z ul. Grójecką i Banacha: „Plansza B”
https://tw.waw.pl/wp-content/uploads/2017/04/Plansza-B.pdf
Tramwaj w tunelu – prawie że metro
Jak wspominaliśmy w części 2, pierwotnie planowany przebieg środkiem Al. Prymasa Tysiąclecia w wyniku budowy Ronda Zesłańców Syberyjskich zmienił się na przebieg w tunelu bezpośrednio pod peronami Dworca Zachodniego, czego „efektem ubocznym” jest przyszły wygodny multimodalny węzeł przesiadkowy.
Zaczynamy od przystanku podziemnego umieszczonego w środku swoistego trójkąta przesiadkowego, którego pierwszy wierzchołek stanowią perony nr 1, 2 i 3 – wykorzystywane przez WKD, SKM oraz Koleje Mazowieckie – ruch aglomeracyjny. Drugim wierzchołkiem jest dalekobieżny dworzec autobusowy, zaś trzecim przystanki miejskich autobusów w Al. Jerozolimskich. Każdy z tych wierzchołków obsługuje duże potoki pasażerskie i tak właśnie uzasadniono ulokowanie kilku przystanków tramwajowych po obu stronach torów, zamiast jednego centralnie pod peronami.
Dalej mamy przejście tunelem pod Parkiem Zachodnim pod ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Mimo planowanego rozkopania tunelem parku Miasto postanowiło tenże park jednak zagospodarować, ale prace wstrzymał upadek wykonawcy.
Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Dzisiaj ulica ta ma 3 pasy ruchu w każdą stronę, przy czym od ul. Szczęśliwickiej jest to jedna jezdnia bez pasa dzielącego, co jest wysoce niebezpieczne.
Tramwaj siłą rzeczy wprowadzi rozdzielenie jezdni, przy okazji zabierając po jednym pasie ruchu oraz praktycznie wszystkie miejsca parkingowe. Ponadto kilka drzew zostanie wyciętych, ale przewidziano obfite nasadzenia.
Przy Szczęśliwickiej przewidziano przystanki autobusowe na jezdni – bez zatok! Mamy nadzieję że będzie tam mało autobusów, skoro obok jest tramwaj.
Warte podkreślenia jest przejście tramwaju tunelem już pod północną jezdnią ulicy.
Skrzyżowanie z Grójecką i Banacha
Niemal każdy wlot i wylot w skrzyżowanie zostanie zwężony o 1 pas względem stanu istniejącego. Dziwi to bo miejsca jest pod dostatkiem, a dodatkowe tramwaje jeżdżące po tym skrzyżowaniu zajmą w cyklu więcej czasu niż obecnie, więc dla samochodów zostanie mniej.
Dookoła skrzyżowania oraz wzdłuż całej u. Bitwy Warszawskiej 1920 r. przewidziano ścieżki i przejazdy rowerowe – to akurat pozytyw, bo jest to bezpośrednia kontynuacja mocno uczęszczanego ciągu rowerowego przez Pole Mokotowskie. Dlaczego jednak przy okazji tak mocno ogranicza się miejsce dla samochodów?
Podsumowanie – ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. przejdzie drastyczną metamorfozę i coś co można by nazwać na wzór pewnych kręgów „odblachosmrodzeniem”, podejrzewamy jednak że kręgom tym i tak będzie mało.
Infrastrukturalny
Portal Warszawski