Kontynuujemy cykl artykułów przybliżający zmiany jakie zajdą w zagospodarowaniu przestrzennym ulic, którymi przebiegać będzie ten tramwaj. Link do części 1: https://portalwarszawski.com.pl/2018/07/16/fakty-i-mity-tramwaj-do-wilanowa-analiza-skutkow-dla-kierowcow-cz-1/
Przypominamy, że całość materiałów z konsultacje społecznych w sprawie tramwaju znajduje się na stronie http://www.tramwajdowilanowa.pl/ – zachęcamy do osobistego przejrzenia zamieszczonych tam materiałów, równolegle do czytania niniejszego artykułu.
Dzisiaj skupimy się na odcinku A, łączącym ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim: „Plansza A”
https://tw.waw.pl/wp-content/uploads/2017/04/Plansza-A.pdf
Trochę historii:
Tramwaj dowiązuje się do inwestycji tramwajowej planowanej w ul. Kasprzaka – Armagedon związany z tą inwestycją opiszemy w osobnym artykule.
W czasach budowy Al. Prymasa Tysiąclecia rozsunięto estakady i jezdnie Al. Prymasa Tysiąclecia na południe od ul. Kasprzaka – tam pierwotnie przewidywano poprowadzenie nowej trasy tramwajowej, która miała biec środkowym tunelem pod torami do Ronda Zesłańców Syberyjskich. Jednakże przebudowa węzła drogowego przy Dworcu Zachodnim „zajęła” środkowy tunel, więc dla tramwaju zabrakło już miejsca.
Miasto zaczęło więc analizować gdzie wcisnąć ten tramwaj, co 10 lat temu zaowocowało w postaci Studium komunikacyjnego Dworca Zachodniego http://siskom.waw.pl/planistyka-warszawa-sk-zachodni.htm. Tramwaj miał skręcić z Bitwy Warszawskiej 1920, wjechać tunelem pod perony Dworca Zachodniego, i wrócić w oś Al. Prymasa Tysiąclecia. Analizowano również przebieg w ul. Krzyżanowskiego.
W ramach bieżącego opracowania Tramwaje Warszawskie zmieniły swoje podejście z powodu – jak mówią – intensywnej zabudowy Odolan. Pojawił się zatem koncept dwóch odnóg- jednej w Krzyżanowskiego, a drugiej w ul. Ordona. Ta ostatnia ma perspektywicznie umożliwić podłączenie kolejnej trasy, dedykowanej nowej zabudowie terenów pokolejowych. W świeżutkiej (analizie https://pliki.um.warszawa.pl/index.php/s/ZzRdEiakATFrdF w rozwoju systemu transportowego miasta zarekomendowano rezygnację budowy odnogi do u. Krzyżanowskiego.
Analiza – ulica Ordona
Samo wyjście z ul. Kasprzaka nie zmieni układu pasów ruchu na tej ulicy. Z kolei w ul. Ordona pasy ruchu na południe od ul. Jana Kazimierza zostaną rozsunięte, aby na środku mogło się zmieścić torowisko. W tym celu sporo drzew pójdzie pod topór, ale przewidziano podobną ilość nasadzeń. Sama ulica nie zostanie zwężona – Mamy nadzieję że tutejsza nawierzchnia brukowa zostanie potraktowana z należytym szacunkiem.
Projektowany tuż przed wjazdem do tunelu przystanek skasuje ok. 30 miejsc parkingowych.
Tunel będzie płytki i kręty, co wiąże się wyłącznie z budową odkrywkową. Sparaliżuje to na czas prac Al. Prymasa Tysiąclecia; niezbędna będzie rozbiórka pawilonów usługowo handlowych położonych między Aleją a „peronem ósmym” Dworca Zachodniego. Po jego minięciu mamy podziemny przystanek tramwajowy – a zatem czeka nas podziemny pasaż od peronu 8 do zasadniczej części Dworca. Dostępność komunikacyjna peronu 8 ulegnie znaczącej poprawie. Dobrze widać to na filmie promocyjnym PKP który wczoraj (zaprezentowaliśmy { https://portalwarszawski.com.pl/2019/02/04/tak-ma-wygladac-dw-zachodni-video-przetarg-na-jego-modernizacje-w-ii-kwartale-2019-r/})
Oczywiście niedawno zakończona przebudowa linii obwodowej i peronu 8 nie uwzględniała żadnych elementów tej koncepcji – wstępny projekt tramwaju zaczął powstawać w zeszłym roku, gdy linia obwodowa była już na ukończeniu. Niemniej prace związane z tramwajem zaingerują tylko w południową głowicę peronu 8 i wg PKP da się je przeprowadzić bez kosztownych rozbiórek. Będą jednak niezbędne kolejne zamknięcia tej linii.
Analiza – ulica Krzyżanowskiego
Tu ul. Kasprzaka również nie ucierpi. Ucierpią za to wszystkie miejsca po zachodniej stronie ul. Krzyżanowskiego, ucierpi też wlot tej ul w skrzyżowanie – zostanie zwężony do 1 pasa dla każdego kierunku. Ucierpi też sporo drzew na skwerze Alojzego Pawełka. Niemal na środku skweru, na wysokości zaniedbanych zbiorników Gazowni Warszawskiej znajdzie się przystanek. Dalej, po przejściu łukiem ul. Prądzyńskiego, równolegle do Gazowni znajdzie się wjazd do tunelu, a przy ul. Tunelowej kolejny przystanek podziemny.
W przywołanym powyżej Studium komunikacyjnym Dworca Zachodniego( link- 15MB http://siskom.waw.pl/komunikacja/Studium-dw_zachodni/wariant_W3.pdf lokowano tutaj parking P+R. Jak do niego dojechać? To samo Studium obrazuje tunel pod torami na przedłużeniu ul. Grzymały-Sokołowskiego, który po przejściu przez Prądzyńskiego łączył się z poszerzoną Krzyżanowskiego i trafiał w Płocką. Tramwaj mieścił się obok. Jest też poszerzona Prądzyńskiego, przechodząca wiaduktem ponad linią obwodową i Al. Prymasa Tysiąclecia. Obecnie Miasto sprawia wrażenie, że kompletnie zapomniało o tych inwestycjach, zaś na filmie PKP da się dostrzec wiadukt w zamiast tunelu.
W ramach zbliżającej się wielkiej modernizacji Dworca Zachodniego powstanie część podziemna tramwaju w zakresie terenów kolejowych.
Podsumowanie – cieszy nas wizja spięcia Dworca Zachodniego z Tramwajami i stworzenia w ten sposób spójnego i wartościowego Węzła Transportowego, chyba największego w Polsce. Martwi natomiast likwidowanie miejsc parkingowych (i nie dawanie nowych w zamian!), a także brak spójnej wizji Miasta na całe otoczenie Dworca Zachodniego. Liczymy, że inwestycja uporządkuje tereny wokół Gazowni, i że sama Gazownia w końcu zyska nowy blask.
Infrastruktualny – Portal Warszawski