W dniu 20 czerwca 2018 r. wybrany został producent nowego taboru do obsługi I i II linii metra. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup 37+8 pociągów złożyło konsorcjum firm: Skoda Transportatiom a.s., Skoda Vagonka a.s.
To największy w historii warszawskiego metra przetarg na zakup taboru.
Swoje oferty złożyło 5 producentów:
- Stadler Polska Sp. z o.o.
- Construcciones Y Auxiliar De Ferrocarriles, S.A.
- Alstom Konstal Spółka Akcyjna
- Konsorcjum firm: Skoda Transportatiom a.s. (Lider), Skoda Vagonka a.s. (członek)
- Konsorcjum firm: Siemens Sp. z o.o. Siemens Aktiengesellschaft Osterreich, Newag S.A.
Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty były:
- cena (50%),
- zużycie energii elektrycznej (24%),
- system utrzymania pojazdu (22%),
- ekologia (4%).
Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu 53 miesięcy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów.
Nowoczesna II linia wymusza nowy, technologicznie zaawansowany tabor. Jednoprzestrzenność to cecha, która jest oczekiwana przez naszych pasażerów, więc i tym razem ten wymóg pojawia się w charakterystyce pojazdu. W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem.
W związku z koniecznością przeprowadzania prac serwisowych na STP Kabaty pociągi muszą być kompatybilne z systemami na obu liniach.
Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych Spółki oraz dofinansowywany z dwóch projektów unijnych: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.
za; Metro