To jedna z najtrudniejszych, i zarazem najlepszych rewitalizacji w Warszawie – d. Norblin w nowej odsłonie

    „Gdy w 1982 roku Fabryka Norblina została zamknięta i przekazana na cele muzealne, nikt nie wierzył w jej powrót, chociażby tylko historyczny, zwłaszcza, że i teren jej z czasem zaczął się powoli kurczyć. Hale fabryczne, zlokalizowane pomiędzy ul. Sienną i Prostą, zburzono w latach 90-tych XX wieku. Z kolei w 2014 roku, w związku z poszerzeniem ulicy Prostej, rozebrano ceglany mur otaczający zabudowania fabryki od strony południowej oraz część jednej z hal fabrycznych. Teren dawnej fabryki przez lata stanowił łakomy kąsek dla developerów. W 2007 roku planowano wybudować tu apartamentowce. Światełko w tunelu pojawiło się, gdy teren fabryki kupił amerykański fundusz inwestycyjny Patron Capital. Nowy nabywca Norblina od początku nie ukrywał, że planuje częściową rewitalizację obiektów przemysłowych.

Rewitalizacja legendarnej Fabryki Norblina ruszyła w połowie listopada 2017 roku. Projekt opracowała pracownia PRC Architekci. Inwestycję realizują firmy: Warbud, Soletanche, TKT Engineering i Maat4Zgodnie z założeniami odrestaurowane zostaną 44 maszyny i urządzenia oraz 9 zabytkowych budynków i 2 historyczne. Nowy blask odzyskają pochodzące z XIX wieku: stara odlewnia, rurownia i walcownia.

Historia i autentyczność dawnej fabryki jest najważniejsza. Będzie tym, wokół czego powstanie przyszły projekt. Robimy więcej niż oczekuje konserwator. Wywozimy stąd mnóstwo drobiazgów, elementów dekoracji, starych urządzeń, które odrestaurujemy i przechowamy, a w przyszłości powrócą, aby przypominać o tożsamości fabryki – podkreśliła Kinga Nowakowska.

W ramach projektu powstanie dziewięć poziomów nadziemnych i cztery podziemne. Nowe budynki zbudowane zostaną pomiędzy zachowanymi halami. Wiadomo, że będą miały 40 tys. m2 powierzchni biurowej oraz 23 tys. m2 powierzchni handlowej. Pomiędzy postindustrialnymi budynkami wytyczony zostanie ogólnodostępny pieszy pasaż i trzy wewnętrzne uliczki przykryte szklanymi dachami.

Kompleks ArtN ma być otwartą przestrzenią dostępną przez całą dobę i wkomponowaną w tkankę miasta. Na trzech kondygnacjach podziemnych przewidzianych jest 750 miejsc parkingowych, a także pierwszy w Polsce w pełni automatyczny parking na 200 rowerów.”

za; Informator Stolicy

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły