Dlaczego Warszawa nie ma jeszcze pełnej obwodnicy?

    W Naszym mieście inwestycje drogowe postępują niezwykle opornie. Mało kto wierzy w jakiekolwiek obietnice polityków lub urzędników w tym zakresie. Ale czy tylko oni są winni? Spójrzmy na historię planowania S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy .

    Aby zacząć projektowanie czegokolwiek, najpierw niezbędne jest uzyskanie tzw. Decyzji Środowiskowej (DŚU). Taką decyzję WOW miała już w 2007 roku. Dlaczego zatem nie powstała? Bo ktoś się odwołał i doprowadzał do jej unieważnienia (m.in. niewyraźny podpis minister Gęsickiej). W sprawę zamieszany był też ówczesny (i, do niedawna, obecny!) minister środowiska, który chcąc odsunąć trasę od swojego domu próbował wytrasować ją kuriozalnym przebiegiem przez Halinów.

Pan minister wykazał się wówczas tym samy, czym dzisiaj wykazują się dwie grupy mieszkańców Wesołej – jest to zjawisko NIMBY (ang Not In My Back Yard = „nie na moim podwórku”). Udają oni, że popierają budowę trasy, ale chcą, aby była u sąsiada, a nie blisko nich. Niestety sąsiadom taka wizja też się nie podoba, więc jedni i drudzy protestują i usiłują unicestwić inwestycję.

A wszyscy pozostali cierpią z powodu kolejnych lat nie istnienia tej czy innej drogi.

    Zjawisko NIMBY jest powszechne wokół Warszawy, im bliżej Miasta tym silniejsze. Obecnie postawę tę przyjęła nawet pani Prezydent HGW oraz zarząd Bemowa – próbują unicestwić DŚU na S7  – obwodnicę Łomianek.

Niegdyś bardzo głośne były protesty części Ursynowian przeciwko budowie „autostrady przez środek miasta”. Dlatego obecnie nie powstaje tam Autostrada, i nigdy jej nie będzie – buduje się Droga Ekspresowa -w praktyce nieodróżnialna, a w terenach miejskich nawet lepsza. Nikt już dziś nie protestuje przeciwko tej budowie-spór dotyczy raczej elementów wyposażenia drogi (filtry), czy też zagospodarowania terenu nad tunelem, lub – w przypadku Wilanowa- dodatkowych ekranów akustycznych.

     W Wesołej 11 lat też wybrano wariant z Tunelem. I ten wariant Wesoła odrzuciła. Czasy, władza, podejście do procesu inwestycyjnego się zmieniły. Dzisiaj forsowany jest inny przebieg. Wesoła protestuje. A cała reszta czeka na Obwodnicę.

   Nikt zaś nie dostrzega problemu który pojawi się po otworzeniu tej trasy – i to niezależnie od wariantu jaki ostatecznie zostanie wybrany: Za Akademią Sztuki Wojennej powstanie wielki Węzeł Poligon. Byłby to idealny wjazd dla mieszkańców Rembertowa – ale nie będzie, bo będzie dostępny tylko dla Wojska. O ile Inwestycja nie zostanie znowu unicestwiona przez lokalne NIMBY z którejkolwiek z miejscowości lub dzielnicy.

List naszego czytelnika

zdj. wikipedia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.