– Rozstrzygnięcie tego konkursu przypada tuż przed początkiem maja, a ten nierozerwalnie kojarzy się z bujną zielenią. Ta wkrótce pojawi się również wokół Pałacu Kultury i Nauki – powiedział Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy i dodał – W ubiegłym roku zaczęliśmy myśleć jak się zabrać za tę niezwykle eksponowaną przestrzeń, którą codziennie przemierza tysiące warszawiaków. Chcieliśmy dać mocny krok do przodu. Myślę, że wyłonionych w konkursie projekt będzie właśnie takim działaniem. Wybieramy przecież aranżację na najbliższych kilka, kilkanaście lat.
– To bardzo specyficzna przestrzeń. Wokół znajduje się wiele objętych ochroną obiektów. Dlatego też chciałam w pracę sądu zaangażować jak najwięcej osób, które mogłyby coś wnieść do obrad. Zadanie było trudne. Ocenialiśmy 18 prac, a obrady trwały kilka dni – mówiła Marlena Happach, przewodnicząca sądu konkursowego i dyrektor Biura Architektury i Panowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
– Obrady były burzliwe. Zdarzały nam się wahania nastroju. Zmienialiśmy też zdanie. Co chcę jednak podkreślić, podobnie jak w żeglarstwie „nie ważne gdzie, nie ważne czym, ale ważne z kim”. Bardzo dziękuję za pracę całego zespołu – uzupełnił Marek Piwowarski, dyrektor Zarządu Zieleni m.st. Warszawy, członek sądu konkursowego.
W poniedziałek, 30 kwietnia, w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy odbyło się ogłoszenie wyników konkursu na modernizację i aranżację terenu zieleni po południowej stronie Pałacu Kultury i Nauki, czyli tzw. aortę warszawską. Zadanie było niełatwe nie tylko ze względu na szczególny charakter projektowanego miejsca – obejmujący obszar od PKiN, ul. E. Plater, Al. Jerozolimskimi i ul. Marszałkowską. Projektanci mieli też w swoich pracach uwzględnić szereg aspektów przestrzennych, funkcjonalnych i architektonicznych, gdzie najwyżej oceniana były spójność i harmonijność proponowanych rozwiązań.
Wymogi te wypełniły cztery prace. Sąd konkursowy zdecydował o przyznaniu jednego wyróżnienia, ex aequo dwóch miejsc trzecich i zwycięstwa. Poniżej przedstawiamy fragmenty uzasadniania sądu konkursowego.
Na wyróżnienie zasłużyła praca przygotowana przez firmę BudCud Mateusz Adamczyk. Zdaniem jury projekt „wyróżniał się atrakcyjnie przedstawioną całością i poetycką wizją”, a także „próbą kształtowania zupełnie nowego krajobrazu w przestrzeni miejskiej”. „W projekcie posłużono się współczesnymi tendencjami w architekturze krajobrazu, które nie są jednak, w ocenie jury, właściwie dostosowane do kontekstu otoczenia”.
Pierwsze trzecie miejsce zajął projekt S&P Architektura Krajobrazu. „Nagrodę przyznano za realność zaproponowanych rozwiązań, opartych na zachowanym podstawowym układzie funkcjonalno-przestrzennym”. Zdaniem jury jednak „zastosowane podziały odpowiadają skali przestrzeni, jednak przedstawione propozycje nie nawiązują do kontekstu miejsca”.
Drugie trzecie miejsce przypadło znanej z projektu zieleni na bulwarach wiślanych pracowni RS Architekci. „Nagrodę przyznano za klarowne strefowanie, poprzez różnicowanie przestrzenne i programowe wnętrz oraz zastosowanie kurtynowania przestrzeni wzdłuż głównej alei”. „W pracy nie uwzględniono ograniczeń wynikających z przebiegu w południowej części obszaru, infrastruktury podziemnej”.
Zwycięzcą został projekt firmy Pniewski Architekci z Gdyni. Jak podkreślili sędziowie „Nagrodę przyznano za całościową i konsekwentnie zaprojektowaną wizję ogrodu w centrum miasta. Praca konsekwentnie, we właściwej skali, kształtuje przestrzeń głównej alei pomiędzy rondem Dmowskiego a Dworcem Centralnym z uwzględnieniem formalnego i funkcjonalnego kontekstu miejsca. Poprzez umiejętną interpretację idei projektu z budżetu partycypacyjnego „Morze róż” wzmocniona została czytelność układu poprzez obudowę głównej alei komponowaną roślinnością. Wprowadzone środki przestrzenne podkreślają skalę układu oferując jednocześnie przestrzenną kameralność. Przyjęta formuła uwzględnia znaczenie tego miejsca w skali miasta i odwołuje się w swojej symbolice do konkursowej „aorty”. Sędziowie przygotowali również zalecenia pokonkursowe: „Praca odwołuje się do archetypu zamkniętego ogrodu, jednak w dalszej pracy nad projektem, zaleca się by ramy lustrzane zostały tylko jako akcentujące elementy wystroju ogrodowego, a nie elementy tworzące ciągłe zamknięcia. Ze względów funkcjonalnych i użytkowych zaleca się weryfikację propozycji wprowadzenia ruchomych ławek w poprzek osi PKiN oraz odejście od idei ram wystawienniczych wzdłuż osi”.
Zwycięzca konkursu otrzymał nagrodę w wysokości 30 000 zł, natomiast autorzy wszystkich pozostałych prac po 8 000 zł.
Projekty aorty warszawskiej oceniał sąd konkursowy w składzie:
Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy – przewodnicząca;
Mirosław Gajdak, główny specjalista w Zespole ds. Rozwoju Zieleni, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy – sędzia referent;
Aleksandra Gajewska, radna i wiceprzewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Rady m.st. Warszawy;
Marek Piwowarski, dyrektor Zarządu Zieleni m.st. Warszawy;
Michał Krasucki, dyrektor Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków;
Agata Zachariasz, dyrektor Instytutu Architektury Krajobrazu, Wydział Architektury Politechniki Krajowskiej;
Marcel Andino Velez, zastępca dyrektora Muzeum Sztuki Nowoczesnej;
Anna Warmińska, główny specjalista Rejonu Ogrodniczego Śródmieście, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy;
Katarzyna Rymsza-Żuk, kierownik Rejonu Ogrodniczego Śródmieście, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy.
Prace konkursowe można oglądać do wtorku, 8 maja, w sali czarnej (na parterze) Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy przy ul. Marszałkowskiej 77/79. 8 maja, o godz. 17.00, w miejscu wystawy, odbędzie się debata pokonkursowa.
Cytowane fragmenty pochodzą z uzasadnienia sądu konkursowego.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „akceptuję". Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. kliknij po więcej informacji Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.